onsdag 12. mars 2014

Brød med innlagt fettforbrenning?

Steinalderbrødet

Når noe høres for godt ut til å være sant, er det gjerne det. Men det går fint å prøve selv, - smaken er i alle fall utmerket.

Websiden Livsmagasinet skriver: "Stjernekokk og kjøkkenchef, Thomas Rode Andersen, fra resturant «Kong Hans Kælder» i Danmark, fikk nok av sin usunne livsstil, og for å gjøre en lang historie kort, så kreerte han et Steinalderbrød".

Selv sier han følgende:
"Det brød har jeg spist det siste halve år. Det er fantastisk på alle måder! Det smaker himmelsk. Det tar 10 min å lage (inkl. opprydning), og så går jeg ned i vekt når jeg spiser det. Det har jeg senere lest på nettet, at mange andre også gjør. Og den enkle forklaring på det er, at brødet er fylt med proteiner og sunne fettstoffer. Disse ting aktiverer hormonet Glukagon, som gjør at kroppen forbrenner lagret fett. Prøv det selv, så skal du se!"

Jeg har bakt brødet, og kan bekrefte at det er raskt å lage og smaker godt. Det med fettforbrenningen vet jeg ikke noe om, - enda. Brødet inneholder mye sunt fett og proteiner, og nesten ikke karbo. Kaloriinnholdet er beregnet til 472/ 100 g, - 5% karbo, 15% protein og 80% fett.

Ingredienser:

6 egg
1 dl olje
2 ts. salt
120 g av hver av følgende 6 ingredienser:
   *Valnøtter, *mandler, *solsikke-  og *gresskarkjerner, *lin/hør- og *sesamfrø*.
Alt røres sammen (NEI, nøttene skal ikke hakkes først), og massen fylles i en godt smurt form.
Stekes i ovnen ca 50-60 min på 160 grader (prøv deg frem).

2 kommentarer:

  1. Var akkurat en som skrøt veldig av brødoppskriften din på Facebook, så nå må jeg også prøve :-)

    SvarSlett
  2. Hei Ole-Martin!
    Det du skriver under; "Selv sier han følgende", er det meg som har skrevet, og altså ikke Thomas Rode Andersen.
    Mvh Eva fra Livsmagasinet.no :)

    SvarSlett