søndag 16. april 2017

Lavkarbo knekkebrød/kjeks

Jeg har prøvd forskjellige former for lavkarbo brød og knekkebrød, og etter en del forsøk og variasjoner, har jeg kommet frem til et knekkebrød eller kjeks som passer for min smak og behov.

Det finnes mange oppskrifter på knekkebrød på nettet, - dette er min favoritt:

125 g mandler
 60 g nøtter av eget valg
180 g solsikkekjerner
150 g sesamfrø
 14 g fiberhusk
  5 dl vann
1-2 ts salt

Hakk mandler og nøtter fint i foodprocessor el., og bland alle de tørre ingredisensene. Tilsett vannet. Røra virker tynn, men etter 10 min har fiberhusken gjort jobben, og deigen er klar til å bli fordelt på to stekeplater med bakepapir på.

Knekkebrødene skal nå stekes/tørkes i 70 minutter. Dersom man har varmluftsovn stekes begge platene samtidig, - en øverst og en nederst i ovnen. Bytt plass etter 35 minutter. Uten varmluftsovn stekes en og en plate i 70 minutter. Temperatur 150 - 170 grader.

Innhold pr 100 g:

Energi             644 kcal
Fett                  54 g
Karbohydrat    12 g
Protein             21 g
Fiber                13 g

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar